My Signature Drink: Air Barli Suam

Dulu2 kalau makan kat luar saya suka order favorite drink saya iaitu fresh orange. Sebab saya suka minuman yang masam, and the same time boleh jadi pencuci mulut (drink cum fruit dessert liquid version). Kalau restoran tak ada orange saya order limau suam. Sekarang ni saya dah tukar signatare drink saya iaitu,  barli suam. Kalau lunch dengan member ofis, diorang pun tahu saya akan akan order drink apa. Bukan setakat makan di luar sahaja saya suka order barli suam, even di rumah pun saya buat air barli sendiri.
Apa sebabnya saya suka minum barli suam.
Sebabnya barli ni boleh cool down our body heat. My body heat is higher compare to normal body heat . Masa kecik2 dulu even sekarang pun, hidung saya selalu berdarah. Saya juga senang demam & selalu kena mouth ulcer yang banyak & lambat sembuh. Semua penyakit ini ada kaitan dengan body heat yang tinggi. So, untuk kurangkan kena penyakit tersebut, ada orang suggest (tak ingat dah siapa) supaya minum air barli suam. Semenjak saya amalkan minum air barli suam, saya dah kurang kena penyakit2 tersebut.
Barli suam juga ada lagi kebaikan yang lain iaitu  melawaskan kencing, meningkatkan kesihatan buah pinggang, merendahkan kolesterol, meredakan sembelit, mencegah penyakit kanser dan mengurangkan risiko kencing manis.


 Barli yang mentah. Boleh dibeli di mana2 supermarket.

Dimasak dengan air sehingga mengelegak or barli menjadi kembang
Sedia untuk diminum


Share this:

,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment