The Story of Our Home Purchase: Searching A Dream Home

Selepas beberapa bulan saya & Mr. Abang berkahwin, kami decide taknak tunggu lama untuk beli rumah. Kami target nak beli rumah secepat mungkin. Cuti rotation Mr. Abang time tu pula memang jatuh pada hari Sabtu & Ahad. So, bermulalah misi pencarian or surveying beberapa rumah di area Saujana Utama & Puncak Alam. Jenis rumah yang kami inginkan adalah double strorey yang berharga RM300k ke bawah.

Pada mulanya kami survey rumah baru. Ada rumah yang nak dibina di Qastana & Aman Puteri. Kami nak tengokla market value rumah2 tersebut. Kedua2 rumah ni under poskod Kuala Selangor. Kami berharap rumah yang under poskod Kuala Selangor still mampu dibelila. Kalau under Shah Alam, jangan harapla. First kami pergi ke Qastana Sales Office (rumah contoh). Kami disambut oleh Sales Guy di situ. Design rumah cantik & luas, tapiiii.....harganya RM405k. Ya Allah, mahalnya harga rumah. Padahal just area Saujana jea pun. Tak akanla begitu mahal sekali. Sales Guy itu beritahu itu memang market value untuk rumah baru di area di situ.  If kami nak beli rumah tersebut, kami kena buat loan & kena tolak RM1,6++ sebulan. Kami kira campur kedua2 gaji, pastu tolak perbelanjaan & rumah, just tinggal RM5++ sahaja. Perbelanjaan yang saya tolak tu just yang wajib jea seperti kereta minyak & bil2 rumah. Tu belum tolak lagi Astro & internet. Dan yang paling penting sekali, belum tolak perbelanjaan dapur lagi.  Biar betul gaji kami tinggal banyak tu jea. Kalau ada anak nanti, macammana. Eh, kena abaikan ayat tadi. Anak kan pembawa rezeki. 

Then, kami pergi survey rumah di Aman Puteri. Area lagi luas & of course lagi mahal. Harganya RM465k. Lagila kami tak mampu. Rumah yang tadi pun kira kami dah nyawa2 ikan kalau nak membayarnya. In kan pulak rumah RM60k lagi mahal. Dapat jea tahu harga rumah tu, terus kami keluar dri Sales Office tersebut. Disebabkan dah susah hati memikirkan mampu ke tidak beli rumah, kami terus pergi makan kat kedai mamak. Saya macam biasa down & rasa give up. & macam biasa jugak Mr. Abang akan naikkan semangat saya balik.

After makan, last house di Nusa Suria(di Shah Alam 2). Rumah Semi-D Cluster. Harganya after tolak discount untuk bumi, dapatla dalam RM365k. Hmmm,, paling murah compare dengan rumah yang kami survey sebelum ni. Rumah semua dah fully-booked. Sales person beritahu if kami nak, booking dulu. Mana tahu if ada buyer yang loan tak approve, mereka akan contact kami pulak. Kami terus sign booking application. Kami pergi tengok rumah contoh, siap dah ada perabot lengkap. Kata sales person tuela. Masuk sahaja di rumah contoh, first thing yang kami nampak yang & buat kami xjadi nak beli rumah tersebut ialah....dapur di ruang tamu. Maknanya masuk2 jea rumah, terus nampak dapur. Apa kejadahnya design macamni. Memangla cantik design tu, dengan kabinet dapur design modern contemporary. Untuk orang yang xmemasak, okla. Kalau memasak, memang tak sesuaila design macamtu. Tapi saya beritahu pada Mr. abang yang rumah tu ada tanah lagi. In future, boleh renovate. Tapi Mr. Abang cakap rumah dah satu hal nak membayar, pastu nak kena fikir renovation untuk dapur pulak.

Kami terus balik & decide maybe tak akan beli rumah baru.

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment