Bring Kids to Get Some Educational Time at Pusat Sains Negara

Pusat Sains Negara adalah taman tema di mana pengunjung yang datang terutamanya kanak-kanak boleh dapat pendidikan tidak formal yang berkonsepkan sains dan teknologi. Last sekali saya pergi ke situ adalah pada tahun 2000. Ye tahun alaf baru. Masa tu saya tahun enam dan pergi ke situ selepas selesai menduduki peperiksaan UPSR yang kini peperiksaan tersebut dimansuhkan. Kata pak mak Menteri Menteri, no longer relevant. No further comment about that.


Selepas puluhan tahun tak pergi Pusat Sains Negara, dah anak tiga pergi ke situ buat kali keduanya. My kids pulak first time. Ada beza ke tak Pusat Sains Negara sekarang berbanding puluhan tahun dahulu. Macam Zoo Negara jugak. Tak hingat.Haha.


Time saya pergi bawak tiga ketul ni, time cuti sekolah. So ramailah dengan orang. Lagi-lagi harga tiket pulak level rakyat marhaen. Tiket dewasa RM6/pax dan kanak-kanak pula RM3/pax. Sangat murahla kan.

Ramai sangat sampai kami tak boleh parking dalam Kawasan Pusat Sains Negara. Kena parking jauh dan di bahu jalan sahaja. Masuk-masuk entrance Pusat Sains Negara disambut denga terowong aquarium. Dapat lihat pelbagai species ikan dalam akurium. Masuk terowong akuarium inipun dah tiga ketul excited melihatnya. Ala-ala macam berada dalam lautan lah bila berada dalam terowong akurium ni.





Keluar sahaja dari terowong akurium ni, ke hall yang ada banyak eksperimen dan bahan pameran berkonsepkan sains dan teknologi yang boleh hands on Tapi itulah ramai orang kan. Eksperimen yang best mesti ada orang main. Main lama pulak tu. Kadang tu tunggulah untuk dapat turn main. Tapi sampai sudah tak nak stop main. Jadi pergi mainlah eksperimen yang tak ada orang main. The thing is yang taka da orang main semestinya yang tak berapa bestlah.










Still ada bahan pameran yang boleh dibaca untuk menambah ilmu pengetahuan sains. Ilmu pengetahuan sainsnya pulak adalah sains di sekeliling kita. Lagilah seronok untuk dibaca.









Apapun tiga ketul having good times pergi ke Pusat Sains Negara. Facility agak ok. Toilet dan surau bersih just surau macam kecil. Boleh repeat pergi lagi. Nak pergi masa bukan cuti sekolah supaya tiga ketul dapat main dan hands on almost semua eksperimen dan bahan pameran yang ada di Pusat Sains Negara.

Share this:

CONVERSATION

1 comments:

  1. Thanks for consistently delivering high-quality, engaging content.

    ReplyDelete