The Zon Duty Free Outlet, Johor Bharu


Di Johor  juga ada The Zon iaitu  tempat bebas cukai. Of course semua orang tahu tempat apa The Zon ni. Saya jea macam batak sedikit. Tak berapa nak ada idea macammna tempatnya.  Mesti lebih kurang macam The Zon Langkawilah kot. Lebih kurang macam di Langkawi pun, macamlah selalu sangat pergi situ. Last sekali pernah sampai sana adalah masa darjah tiga dulu. Tahun bila tue?. Malaslah aii nak kira.  Itu yang first, lepas tu tak ada pergi dah. Gediks Family ada jea pergi Langkawi few times selepas tu. Tapi, saya pulak tak dapat ikut.Sebab time nak pergi,  ada exam degreelah. Ada jugak yang tak dapat join sebab hari Sabtu kena kerja.(masa di Dona Maju dulu). Banyak lagila reasonnya. Nak cakap, yang betapa komitednya saya dengan study & kerja sampai sanggup tak join percutian tu..uwekk (sendiri muntah dengan sendiri punya statement.Ahaks). 



Dah dapat sampai yang The Zon JB, rasa oklah tak dapat pergi yang di Langkawi pun. Yang JB pun, lebih kurang samalah kot macam Langkawi. Cuma smaller version compare to Langkawi.  So, bila rasa lebih kurang macam Langkawi, dalam mindset nak buat benda yang sama seperti di Langkawilah iaitu shopping a bundle of chocolate.

Seberang laut di sana adalah Singapore.

Sampai jea depan complex ni, tengok The Zon ni di bangunan Berjaya Waterfront. Besar jugak bangunannya. Saya punya expectation, kalau bangunan besar macamni akan ada banyakla kedai tax free di dalamnya. Masuk jea dalam Berjaya Waterfront, terus beku.  Indah khabar dari rupa. (betul tak betul pengunaan perumpamaan tu, belakang cerita). Dalamnya, banyak lagi kedai kosong  dari kedai yang bukak. Boleh kira dengan jari sebelah tangan jea (tak perlu dua-dua belah) bilangan kedai yang ada di situ. Kedai-kedai yang ada pun mostly jual chocolate. Bangunan bertingkat-tingkat, tapi rate of occupancy like below than 1%.




Bila tengok macam suram jea The Zon JB, terbantut niat  nak shopping.Tiba-tiba hilang nafsu. Actually separuh nafsu dah pun hilang sebab gaji pun tak masuk lagi time tu. Thanks to you kerana berjaya menjadi financial controller yang sangat berjaya untuk saya. Ahaks.  Tapi, beli jugakla satu bar dark chocolate sebagai cukup syarat. Dark chocolate pun memang favourite chocolate flavour saya. Sebelum keluar complex ni, layan Dak Zafran & Dak Qisya main electric kids car. Pak-pak diaorang control guna remote control.

Lama di The Zon sebab layan Dak Kecik main benda niela.

My favourite...Dark chocolate...

The zon di Johor is the place that i will not go again because not meet my expectation. Sorryyyy to say.  So, nak pergi yang hebat punya, kenala pergi yang di Langkawi. Ceh cakap The Zon JBla, Langkawilah, macamlah tak ada di KL. KLIA pun ada The Zon. Tapi, yang KLIA tu small outlet jea.  Kalau The Zon di Langkawi, outletnya sangat besar(kalau tengok di googlelah). Siap ada dua lagi.  Then, di Langkawi jugak tak semestinya nak kena pergi The Zon untuk beli chocolate murah.  Kedai & mall biasa pun boleh dapat kalau nak shopping chocolate murah. Cuma nak perginya tu tak tahu bila. Biasalah, nama pun wanita bekerjaya. Nak berjalan di Langkawi pun tak ada masa (omg … this statement is sooooo ‘syok sendiri’. muntah hijau terus.. Ahaks..)..


Before i end this entry, I would to say thank you to Makchik Hafis for letting all of us overnight at your lovely place.

Share this:

, ,

CONVERSATION

4 comments:

  1. DI TAG

    http://belogs.blogspot.com/2016/10/segmen-ucing-nak-bloglist-28oktober2016.html

    ReplyDelete
  2. tempat baru ke sbb tu tak banyak kedai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsure sis. maybe tempat baru takpun business not so good..

      Delete
  3. I felt very happy while reading this site. This was really very informative site for me. I really liked it. This was really a cordial post. Thanks a lot!. vigeland park

    ReplyDelete