Mandi sungai di Janda Baik

Mandi sungai di Janda Baik

Masa sambut birthday kawan kastam di Lemuni tahun lepas, selepasnya itu pergi mandi di sungai Kampung Janda Baik pulak. First time mandi sungai di Janda Baik. Masa bercuti dengan Gediks Family di Janda Baik beberapa bulan sebelum tu tak dapat mandi sungai. Air sungai terlampau deras sebab baru lepas hujan.

Tak ada kecewa pun tak dapat mandi sungai masa bercuti dengan gediks. Lagi suka mandi swimming pool atau di waterpark. Tahu sungai lagi bersih. Pool pool ni ada chlorin. Tapi preparation untuk mandi lagi renyah. Pastu macam ada anxiety mandi sungai ni. Sebab banyak kes kepala air kan.

Mandi sungai di Janda Baik


Kawan -kawan kastam ajak mandi sungai sebab dah alang-alang kat Janda Baik. Lagipun lepas lunch di Lemuni, dah tak ada aktiviti nak buat dah. So apalagi mandi sungailah.

Kami pilih di area Kampung Janda Baik sebab area ni banyak pondok tepi sungai yang disewa untuk berkelah dan letak barang-barang. Nak sewa dalam RM30/pondok. Kami sewa dua pondok. Then bukak portable meja berdekatan pondok untuk letak makanan.

Mandi sungai di Janda Baik
Datang moto eskrem kat kami, confirmla pak maka kena pawla

Mampu mandi dua jam je sebab air sungai sejuk ya amat. Macam air baru keluar dari peti ais. Ke lagi sejuk. Sungai sangatlah bersih. Agak deras. Jadi budak-budak macam Dak Zayden memang kena berpegang kalau berendam dalam sungai even tak dalam pun sungainya. Semua budak sangatlah having fun mandi di sungai di Janda Baik.

Mandi sungai di Janda Baik


Mandi sampai nak dekat maghrib. Untuk nak mandi, ada toilet awam berdekatan area pondok kami. Mandi sungai ni memang kalau dibandingkan mandi di waterpark, kuranglah nak dapat facility yang selesa dan bersih seperti toilet, shower dan etc. Tapi hanya mandi sungailah yang kita dapat close dengan nature. Boleh menikmati keindahan pohon-pohon hijau yang ada di sekeliling sungai. Satu lagi air sungai bebas dari chemical. Itulah yang bestnya berkelah dan mandi sungai. Yang tak akan dapat kalau mandi di kolam buatan manusia.

Share this:

CONVERSATION

1 comments:

  1. Thanks for your excellent information

    https://kavoshpersian.com/best-iranian-immigration-lawyer-in-los-angeles/

    ReplyDelete