Eid 1438H│ Keep Calm & Ignore Chef Wan's Criticism. Because It's Zafran's & Jimmy's Birthday Celebrations


Raya kedua & ketiga untuk tahun ni decide untuk tak keluar beraya. Bukan sebab  baru lepas tersentap  dengan sindirian Chef Wan. Yeala perangai Zafran lebih kuranglah dengan budak yang Chef Wan sound tuh. Sampai rasa takutlah nak beraya di mana-mana rumah. Eh no. Tak kuasa mak nak layan sindirin Chef Wan. Tak keluar rumah sebabnya raya kedua & ketiga adalah masa nak terima kunjungan saudara-mara datang beraya rumah mertua baik belah Selama (Kimchi’s paternal side) mahupun belah Lenggong (Kimchi’s maternal side). Raya Keempat dah kembali keluar beraya dah.



Bila dah semua berkumpul di Kampung Boyan, saya & Kimchi apalagi, guna kesempatan ini untuk menyambut hari jadi Zafran yang ketiga. Beli kek tak lain tak bukan di Secret Recipe.

Nurul pun nak join celebrate birthday jugak untuk husbandnya. Katanya nak buat surprise untuk hubbynya. Jadi dia minta tolong kitaorang beli kek secara senyap-senyap untuk hubby nya.




Masa set up tempat untuk celebrate birthday, buat depan-depan hubby Nurul, Jimmy. Dia tak sedar yang nak set up untuk birthday dia jugak. Padahal atas meja ada dua biji kek & dia dah pun tertengok kek-kek ni. Satu kek letak nombor 3 which is represent umur Zafran. Satu lagi kek ada dua nombor 3, which is umur hubby Nurul iaitu 33. Tapi sebab nombor-nombornya sama iaitu tiga so dia ingatkan dua-dua biji kek untuk Zafran. Memang dia tak sedar jugak kek yang ada dua nombor 3 adalah untuk dia. Bila dia dah tengok kali kedua( ke lebih), baru dia sedar yang kek ada dua nombor 3 itu adalah untuk dia jugak. Dia tahu pun bukan sebab terbaca tulisan birthday wish pada kek ke apa..Dia tahu pun bila ada anak-anak Maklang & Nurul sebut surprise kepada Jimmy. Terkejut jugaklah Jimmy.


Dah menyanyi lagu birthday & potong kek by dua-dua birthday boys, sambung balik aktiviti beraya iaitu menikmati juadah raya, beramah mesra & sebagainya.


Berbalik pada sindirin Chef Wan tue. Walaupun agak terlewat nak ulas tapi nak ulaslah jugak. Bulan Raya tak habis lagikan. Budak-budak ni memang banyak akal. Bila banyak akal, begitu jugaklah ragam. Jadi, saya tak akan marah bila budak-budak buat hal even di rumah saya pun. Kalau setakat tumpah makanan minuman, cuit itu & ini, buat sepah sampai macam tongkang pecah itu semua tak ada hal lah. As long as tak buat dua benda, saya biar jea apa yang dia orang buat tu. Dua benda ini adalah first tak membahayakan diri & orang lain dan second tak rosakkan barang atau etc hingga menyebabkan pembaziran, memufliskan owner nya atau menyebabkan owner nya menanggung hutang keliling pinggang.

Sebenarnya senang sahaja nak avoid dua-dua ni berlaku. Jadikanlah rumah kita child friendly. Antara tips nak jadikan rumah child friendly ialah tak payah beli perhiasan rumah ratus ribu riban ringgit Malaysia, beli perabot yang ada pintu supaya boleh letak lock, pasang safety gate, benda-benda berharga diletak pada tempat yang sukar dicapai atau disimpan  & banyak lagilah. Nanti tak habis-habis pulak entri ini kalau nak cerita lagi details pasal tips ni .

Bila rumah dah child friendly, kau dah tak payah nak rungsing atau gusar atau susah hati bila nak terima kunjungan keluarga terutama yang ada anak yang exploring skill tengah berkembang ni. Rumah saya memang hampir nak child friendly. Yeala ada anak kecil pun kena jadikan rumah child friendly jugak. Saya memang tak ada terfikir langsung nak rungsing kalau ada kunjungan keluarga yang ada anak tengah melasak. Lagi suka tetamu datang rumah adalah.

Kena tahu selain mengeratkan silaturahim, tetamu yang datang akan bawa keberkatan ke rumah kita. Ustazah saya dahulu pun ada cakap tetamu yang datang rumah akan bawa keluar segala kesusahan keluar daripada rumah kita. Besar tak besar manfaat tetamu datang rumah ni.

Tetamu seboleh-bolehnya  akan buat perkara betul & tak buat perkara salah apabila berada di rumah tuan rumah sebab benda ni adalah common sense. Semuanya juga mengamalkan amal maaruf nahi mungkar.  So macam tak perlu nak remind ke buat soft reminder tentang adab-adab beraya sebelum nak datang rumah saya . Kalau ada yang terbuat jugak  benda yang salah maybe tak sengaja. Kalau sengaja, maknanya dia tak amalkan amal maaruf nahi mungkar. Itu antara dia dan Allah SWT lah kenapa dia ada akhlak sedemikian.  Kalau melibatkan kanak-kanak, maybe parents dah tegur, tapi anak tak makan saman. Nak buat macam mana, nama pun mumaiyyiz.  Taknak ada barang  berharga rosak, ikut tips child friendly home yang saya baru sebut tadi.

Ini cara sayalah.  Cara orang lain terserah kepada diri mereka. Hashtagitisjustmytwocent.


Depa belum berkemampuan lagi untuk membezakan antara yang baik dan buruk.

Share this:

, , ,

CONVERSATION

12 comments:

  1. tu la, risau bila ada anak ni nak pergi beraya. risau pecah sana sini. kalau ada yang tak kesah, tak per la. kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak elak barang pecah especially yang mahal2, simpanlah siap2 di tempat selamat sebelum tetamu datang.kalau dah tak confident sangatlah mak pak tak boleh handle anak-anak dari dipecahkan barang.

      Kalau pinggan, cawan, etc tak ada masalah.tak perlu risau terpecah ke apa..sebab zaman sekarang mostly guna yang pakai buang...

      Delete
  2. ada mase anak nie out of control..walaupun kite dah terjerit2 anak tetap dengan perangai dia , anak nak membesar mcm2 karenah , mcm sy nak buat open house ke atau mkn2 memang ruang utk mkn tu biar luas , mane2 brg yg mudah pecah simpan elok2 kat tempat tinggi..bkn apa sebab tahu yg dtg nanti mesti dengan anak2..anak2 pulak kite x boleh nak jangka keadaanya betul x..

    ReplyDelete
  3. Happy belated birthday to both of them.
    Selamat hari raya Aidilfitri mohon maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  4. I'm not the fan of chef wan and will never be.

    ReplyDelete
  5. Susah nak setuju dgn chef wan this time... lumrah budak2 mmg begitu la... even liez sendiri smp kering tekak menjerit dkt anak suruh behave, jgn pegang itu ini tp lumrah budak nak explore semua tu...

    ReplyDelete
  6. comelnyaaa nama blog ni ehehe.. CT dah follow sini.

    btw happy belated birthday untuk the boys.. meriah sambutan ^^

    ReplyDelete
  7. Dah namanya pun budak..
    Macam rumah sha lah.. memang tak adalah perhiasan mahal-mahal ni..
    Just basic thing je.. Kerusi, meja dan tv.. Inipun macam-macam aksi bebudak nie buat.. selagi tak membahayakan mereka.. Okay je..

    ReplyDelete
  8. Happy belated birthday to both of them 🎂.. Semoga mereka dikurniakan kesihatan yang baik, semoga dimurahkan rezeki dan semoga Allah merahmati kehidupan sis sekeluarga..

    ReplyDelete
  9. Happy belated birthday!! jadikan rumah child friendly tu benar sekali. Kalau dah tahu ada kanak2 datang beraya, simpan semua barang berharga tanpa lagi barang yang mudah pecah. Untuk kesenangan kita juga nanti.

    ReplyDelete