JOM FLY BERSAMA EMIRATES

Dalam hidup kita ni mesti at least nak ada pengalaman yang sangat luarbiasa. Salah satu pengalaman luar biasa adalah seperti travel ke negara orang yang totally different dengan negara kita. Dari pengalaman sebegini kita akan lebih bersyukur melihat keindahan ciptaan Tuhan dan budaya yang agak lain dari kita di luar sana.

Sama jugaklah kalau merasai menaiki penerbangan yang bukan based dalam negara kita. Selalu dengar naik MAS dan Air Asia kan. Tetapi tidak ramai yang mempunyai pengalaman naik penerbangan selain daripada dua ini. Kalau ada baguslah. Tapi kalau tak pernah saya cadangkan naiklah Emirates sebabnya pastikan akan pengalaman yang sangat berbeza dan paling penting menyeronokkan. Kenapa saya kata begini. Meh saya ceritakan satu-satu.

Emirates Airlines(Gambar dari Google)

Dalam flight Emirates ni, jika kita pergi travel tempat jauh sedikit, akan dapat experience tengok movie di screen kecil di hadapan seat korang. Setiap seat ada disediakan screen tau. Seating pulak boleh dikatakan agak luas dan sangat selesa. Makanan yang disediakan untuk para penumpang pula juga sangat sedap dan portion dia cukup mengenyangkan. Harga tiket flight agak berpatutan dan berbaloi berbanding dengan servis yang diorang berikan. 


Tapi kalau nak dapatkan harga tiket yang paling murah, ada caranya. So untuk dapatkan Emirates airline tickets yang murah, kena explore di laman web Traveloka.  Di laman web Traveloka korang boleh buat online booking. Selepas sudah buka Traveloka web atau apps, search dahulu logo Emirates. Selepas itu isikan detail seperti destinasi yang korang nak pergi contohnya Melbourne. 

Cari tarikh yang dirancang untuk pergi/bercuti. Sebaik-baiknya bukan musim cuti sekolah atau perayaanlah. Waktu-waktu ni memang tak boleh apa. Akan dapat harga yang mahal. Lepas tu click search flight, dan akan nampak list of flights yang ada pada tarikh yang plan nak pergi tu. Dah pilih mana satu yang nak, isi detail passengers dan seterusnya boleh buat payment.

Ada banyak cara nak buat payment tapi yang senang online banking atau kad kredit. Kalau semuanya okay akan dapat e-ticket di dalam account Traveloka yang kita dah buka atau melalui email. Simpan elok-elok dan jangan make sure hilangkan tau. Sebab e-ticket inilah proof masa nak check in di airport nanti. Bila dah dapat cheap flights to melbourne nanti dah boleh mula buat research sedikit apa yang boleh buat di Melbourne. 




Since dah sebut pasal Melbourne. Meh saya share apa yang boleh dibuat di Melbourne pula. Mula-mula kena pergi ke Queen Victoria Market yang merupakan tempat wajib datang sini. Sangat famous di kalangan semua. Terletak di Victoria St and Elizabeth St. ia dibina pada tahun 1878. Masih kekal utuh dengan Victorian architecture. 


Queen Victoria Market (Gambar dari Google)

Di Queen Victoria Market ada jual buah-buahan seperti grapes, epal, raspberry dan harganya memang murah sangat. So korang boleh beli dan try terus makan buah-buah tu. Selain itu, di sini ada jual hasil lukisan, barang-barang kesenian, pinggan mangkuk, jacket, macam-macam lagi so shoppingla souvenir sedikit sebagai kenang-kenangan yang pernah sampai di Queen Victoria Market ini.
Shopping buah-buahan dan sayur-sayuran segar di  Queen Victoria Market (Gambar dari Google)

Flinders Street Station tempat wajib ambil gambar di tengah-tengah bandar. Sebab sini merupakan juga salah satu mercu tanda Melbourne city. Flinders Street Station adalah stesen keretapi yang tua, dibina pada tahun 1905.  Terletak di the corner of Flinders and Swanston Streets. Depan Flinder Street Station ialah Federation Square. Tempat selalu diadakan pelbagai acara dan festival. Kadangkala ada juga event seperti festival pelancongan dari Malaysia di sini dengan dibantu oleh para pelajar kita.


Flinders Street Station (Gambar dari Google)


Berjalan-jalan menyulusuri taman-taman di sebelah Yarra River sangat peaceful. Boleh rehat-rehat di sini. Mat saleh relax saja duduk-duduk tengah panas...nak try buat macam mat salleh tu pun boleh jea. hehe. Sungai ini mengalir melalui pusat kota Melbourne dan mempunyai panjang lebih kurang 240 km. Kalau berjalan dari Federation Square dalam dua minit di seberang jalan adalah Yarra River.

Yarra River  (Sumber gambar dari google)

So jika terus berjalan di sepanjang tepi sungai itu akan sampai ke Factory Outlet. Sebenarnya ada beberapa Factory Outlet di Melbourne...Tak silap saya ada more than five outlets contohnya Brand Smart di Whitehorse Road, Nunawading. Yang kedua di Bridge Road, Richmond. Yang ketiga pula di Smith Street, Collingwood. Yang keempat di Uni Hill Factory Outlets di Janefield Drive, Bundoora.....dan beberapa lagi. Nak shopping Corelle ke, atau apa-apa yang branded item yang diminati, datang sahajalah ke tempat tu. Harga memang murah compare dengan di Malaysia.

Brand Smart di Whitehorse Road, Nunawading (Sumber gambar dari google)

Jika suka lagi dengan shopping, bolehlah visit website Factory Outlet Melbourne, dan carilah mana-mana yang berdekatan dengan area tempat penginapan anda di sana. So standby duit shopping ya.  Terasa tak sabar-sabar kan nak jalan-jalan di Melbourne. Jadi tunggu apa lagi. Jom lah fly ke Melbourne bersama Emirates!

Share this:

CONVERSATION

21 comments:

  1. Plaing nak try sekali emirates sebab nak tgokk pramugari dia hehehe

    ReplyDelete
  2. Best dapat bercuti, travel tempat org.. Dapt naik kapal terbag.. Nad nak rasa semua tu.. Moga ade rezeki nanti

    ReplyDelete
  3. nak dapat tiket murah mmg kena rajin skodeng traveloka. antar ayg termurah kan.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Nice article to share
    https://www.maxis-broadband.com/

    ReplyDelete
  6. Sekarang nak naik kapal terbang pun takut sebab Covid19. Moga kita semua diredhai.

    Peranan Trademark dalam perniagaan

    ReplyDelete
  7. Hello, this is a nicely explained article. Your piece was very informative. I had never heard the issue presented in that light. Thanks for your hard work.
    website design company selangor
    corporate identity design services
    annual report design agency malaysia

    ReplyDelete
  8. http://www.benzcarlton.com.my/ property management kuala lumpur
    https://www.xessb.com/ xessb.com
    https://www.hg-nic.com/ nippon instruments corporation

    ReplyDelete