Naik Penang Hop On Hop Off Untuk Menerokai Keindahan Penang Island


Bercuti di Penang haritu terasa nak naik Penang Hop On Hop Off. Tak pernah lagi naik Hop On Off baik yang KL mahupun yang penang punya. So, dah sampai Penang pergilah merasa naik Hop On Hop Off.


Dak Zafran pulak memang suka transportation ni. Tengoklah mainan-mainan dia, almost 99% adalah transportation. 1% macam soft toys etc itu pun ada orang yang hadiahkan. Bukan dia sendiri nak. Ni beritahu dia nak naik bas, memang excited lah budak kecik tu.



Di hotel kitorang stay semasa bercuti di Penang iaitu Flamingo By The Beach, Tanjung Bungah, ada bus stop untuk Penang Hop On Hop Off. Tapi untuk beach tour. Sebelum saya cerita pasal pengalaman saya ni, ceritalah serba sedikit mengenai Penang Hop On Hop Off.


Penang Hop On Hop Off ini ada dua pilihan tour. Satu beach tour. Satu lagi city tour.  Beach tour akan membawa kita melihat keindahan pantai & melihat tempat-tempat menarik yang berlokasikan di tepi pantai seperti Hard Rock, National Park & sebagainya. Selain itu, dapat juga melihat aktiviti-aktiviti air seperti parachute gliding & etc.

Tengok beli roti. Alas perut dahulu sebab lambat lagi nak boleh lunch

Kalau city tour akan membawa kita menerokai bandar penang. Dapatlah pusing-pusing bandar penang & melihat bangunan-bangunan bersejarah seperti Fort Cornwallis, blue mansion dan sebagainya.

Itulah serba sedikit info mengenai Penang Hop On Hop Off. Kalau nak cover kedua-dua city tour & beach tour dalam masa satu hari adalah satu perkara yang tidak mustahil untuk dilakukan. Ya, tidak mustahil. Tapi kena start naik bas awal. Masa operasi Penang Hop On Hop Off bermula pada pukul 9am. Sebelum tu lagi dah kena tercegat dah di bus stop. Kalau tak memang tak sempat.

Masa naik Hop On Hop Off, cuaca sedang elok. Tak panas & tak hujan. Dapatlah kitaorang duduk di seat tak berbumbung sepanjang-panjang perjalanan. Alhamduillah. 


Kitaorang definitely tak dapat nak cover dua-dua tour. Tak pelik lah kan. Ahaks. Sebabnya mula menunggu bas nya pada pukul 12:15pm. Lepas tu pulak terlepas bas yang sampai pukul 1210pm.

Kitaorang dah try check out awal dan try nak kejar bas yang pukul 12:15pm ni. Tapi terlewat jugak sebab Dak Zafrannya iyak pulak. Tapi tak apalah Zafran iyak masa di hotel lagi. Kalau iyak di dalam bas jenuh jugak nak pikir cara nak solve this problem. Kuikuikui.



Dah terlepas pukul 12:10, next trip pada pukul  1:25pm pulak. Duk menunggu ajelah. Haa tak cerita lagi kitaorang pilih city tour ke bus tour. Kitaorang pilih city tour. Sebab city tour hanya mengambil masa sejam lebih sahaja. Kalau city tour, 2 jam lebih. Kenalah ambil yang masa lebih pendek sebab petang tu nak balik Sungai Buloh dah.

Rasa pelik tak pilih city tour tapi naik bus stop yang untuk beach tour. Meh saya explain lagi. Walaupun untuk beach tour tapi bas akan pergi ke interchange stop jugak. Interchange stop ini di Gurney drive. Interchange stop ini yang pit stop untuk kedua-dua beach tour & city tour.

Botanical garden

Kitaorang naik bas di bus stop yang menghala ke interchange stop ni. Ni main stop ni akan tukar bas untuk city tour pulak. Buat macamni sebab boleh parking kereta di hotel Flamingo tadi. Kalau nak start di interchange stop, belum tentu lagi senang cari parking.


Penang Hill

Dah naik bas di Flamingo & turun di interchange stop. Kena tunggu dalam sejam lagi untuk naik yang city tour pulak. Boleh tahanlah banyak masa terbuang untuk menunggu sahaja. Tak boleh nak buat apalah. Bas pun tak banyak. Baca di internet ada 5 buah bas untuk setiap tour.


Sementara tunggu bas, alas perut makan roti sahaja. Nak makan di kedai, takut tak sedar bas sampai. Terlepas lepastu menunggu lagi. Oh tidak, tak sanggup menunggu lagi.

Bas sampai dalam 2pm. Bermula penerokaan bandar Penang kami sekeluarga dengan menaiki Hop On Hop Off.


Tempat-tempat menarik yang dibawa oleh Hop On Hop Off untuk city tour ini adalah Botanical Garden, Penang Hill, Kek Lok Si, Times Square, Komtar, Chowrasta, Unesco Heritage, Clan Jetties, Cruise, St George, Blue Mansion & Kelawei.

Apa benda tempat-tempat menarik ini, cari di internet sendirila yea. Kalau saya cerita satu-satu tempat-tempat, nanti dah jadi Penang encyclopedia pulak entri ni. Haha.

Komtar

Dak Zafran excited naik Hop On Hop Off ni. Dapat tengok macam-macam dari dalam bas. Masa di botanical garden, dapat tengok monyet. Di Kek Lok Si dapat tengok statue yang sangat besar di atas bukit. Transportation jangan ceritalah. Macam-macam transportation Dak Zafran tengok. Dan banyak lagilah.

Memang seronoklah naik Hop On Hop Off. Harga tiket pun tak mahal. Hanya RM32 yang untuk double trip. 




Nak merasai naik yang KL punya pulak. Yea, di KL jea tau. Tapi tak pernah naik lagi. Maklumlah busy mengalahkan Pok Jib. Ahaks.



Hope in future, bilangan bas untuk Hop On Hop Off bertambah. Dapat kurangkan sedikit masa menunggu. Apapun, naik Penang Hop On Off sememangnya memberikan pengalaman yang menyeronokkan kepada kami sekeluarga. (ayat iklan mana aku copy paste ni. Ahaks)

Share this:

, ,

CONVERSATION

22 comments:

  1. seronok jugak naik bas terbuka macam ni, cuma tak seronok kalau cuaca terlampau panas atau hujan. mujur cuaca ngam2 jer, anak pun seronok

    ReplyDelete
  2. Hmm dari tahun lepas teringin nak naik tapi tak ternaik lagi bus HOHO tu...

    ReplyDelete
  3. X pernah naik lg...Mmg tahu ada servis mcm ni....cuma x berkesempatan nk naik ja....nampak mcm best..

    ReplyDelete
  4. Lagu best kalau naik time cuaca mendung. Boleh tidur lena barangkali :)

    ReplyDelete
  5. wahhhh... nampak best betul tu...

    ReplyDelete
  6. Fuhh . Menarik bus HOHO ni dapat menikmati angin sepoi2 . Fresh gitu

    ReplyDelete
  7. Marsha walaupun banyak kali ke penang belum pernah naik lagi hop on hop off ni. Teringin nak naik.

    ReplyDelete
  8. terbaek.. ejulz x pernah lagi sampai penang..

    Jemput singgah tgk entry terkini k.. :)
    1. SEGMEN JOM TUKAR2 BLOGLIST DARI EJULZ
    2. Cara nak atasi masalah tak papar entry terkini kat bloglist

    ReplyDelete
  9. wah
    seronok lah
    mesti pengalaman menarik

    ReplyDelete
  10. uwhhhh nak try naik jugakk

    jemput la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete
  11. saya pernah bawa ank naik hoho nie..mmg best pengalaman bru untuk anak2..naik sampai servis time closed puas hati haha

    ReplyDelete
  12. Penang mmg port best utk holiday . Tak tau pun kat penang ada hoho bus jugak.. nnt nak try naik la

    ReplyDelete
  13. wahhhh ,, ain tak pernah naik lagi ni . nak kena repeat dtg penang ni .hhehehhe.

    ReplyDelete
  14. rindu Komtar, lama x lepak kat situ hehe

    ReplyDelete
  15. dekat KL ada satu kan kak. :) tapi kalau hujan tu naya :p

    ReplyDelete
  16. seronoknya naik bas tuuu...
    dah byk kali pergi penang,xpernah naik..

    ReplyDelete
  17. Kalau jalan-jalan di Penang syok bawa anak-anak naik ini kan.. Mesti mereka teruja dengan bas ini.. Yang kat KL pun tak pernah cuba lagi..

    ReplyDelete
  18. bestnya, saya tak pernah lagi naik bas mcm ni. :)

    ReplyDelete
  19. bestnya dpt naik bas mcm ni ... lagi2 kalau duduk kat atas tu ...

    ReplyDelete
  20. santai nya kalau dapat naik bas tuh. tak pernah try lg ni..

    ReplyDelete
  21. Kalau cuaca xberapa panas mesti syok layan jalan2 naik bas nih...

    ReplyDelete