Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi

Tiba-tiba teringat pulak percutian bersama keluarga mertua di Pulau Pangkor pada tahun 2015. Inilah kali terakhir saya bercuti di Pulau Pangkor. Lepas tu hingga sekarang dah tak ada sampai-sampai pun ke Pulau Pangkor. Patutlah tiba teringat dan rindu. Lama sangat tak menjejakkan kaki ke Pulau Pangkor ni. Hampir tiga tahun tue. Kimchi sila take note yea. Kuikuikui.

Rindu sangat nak bercuti di Pulau Pangkor lagi sebabnya…eh banyak sebabnya. Meh saya senaraikan satu-satu.

1. Pantai sangat bersih

Inilah yang paling saya titikberatkan. Kalau dah nama bercuti di pulau, mestilah ada mandi pantai kan. Nak mandi pantai, air laut haruslah bersih dan bebas daripada segala mak nenek sampah-sarap. Kalau air laut kotor memang boleh membantutkan mood percutian saya.

Tapi pantai di Pulau Pangkor..mak aiiii bersih sangat. Sampah domestic mahupun daun-daun kering langsung tak ada di pantai ini. Padahal masa saya bercuti dulu tu, ramai kot orang datang bercuti. Bercuti semasa cuti sekolah kan iaitu pada Chinese New year. Memang pihak pengurusan Pulau Pangkor betul-betul jaga kebersihan pulau pangkor.

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi


2. Permandangan laut yang sangat cantik.

Pulau Pangkor juga terletak di kedudukan yang strategik. Dari pantai bukan setakat dapat menikmati permandangan laut yang cantik dan again bersih, malah dapat melihat matahari terbenam. Rasa tenang jea bila melihat matahari terbenam. Hilang segala mak nenek stress. Menikmati permandangan laut boleh jadi salah satu terapi tangani stress tau.

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
permandangan laut di Pulau Pangkor di kala senja

Selain itu, permandangan ini juga sangat sesuai untuk dinikmati oleh pasangan yang sedang berbulan madu. Ketika matahari terbenam, suasananya romantik sangat. Tapi saya dan Kimchi tak dapatlah nak berbulan madu time tu. Anak dah keluar seorang. Ahaks.

3. Pelbagai aktiviti air yang menarik boleh dilakukan baik untuk berkeluarga mahupun solo

Kalau dah bercuti di Pulau Pangkor tak cukup tau setakat bercuti kurang daripada 2 hari. Sebabnya banyak aktiviti yang boleh dilakukan apabila berada di Pulau Pangkor. Satu lagi jangan ingat aktiviti-aktiviti di Pulau Pangkor sesuai untuk orang bujang sahaja (solo). Yang berkeluarga pun banyak aktiviti yang boleh dilakukan.

Macam saya dan keluarga mertua dahulu, aktiviti yang kami lakukan adalah mandi laut dan bersantai di tepi pantai. Budak-budak juga boleh bina istana pasir di pantai.


Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
 Island Hopping

Selain itu, boleh naik bot untuk melakukan aktiviti island hopping. Bot akan membawa kita mengelilingi pulau-pulau yang ada di situ. Jangan risau tentang kanak-kanak ketika naik bot sebabnya botnya lengkap dengan ciri-ciri keselamatan. Semasa berada di dalam bot kena pakai life jacket dan ada life guard yang ikut bersama-sama naik dengan kita. 

Kalau yang bujang, bolehlah nak melakukan aktiviti seperti snorkeling, naik banana boat, scuba diving dan sebagainya. Tapi saya dapat jea melakukan snorkeling dan juga naik banana boat. Mak mertua tolong jagakan Zafran. Thanks Mak. Hehe. Tak gaya macam mak budak kan buat semua aktiviti ni. Ahaks.

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
Naik banana boat

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
Snorkelling


4. Pelbagai aktiviti darat juga boleh dilakukan.

Kalau taknak basah-basah dah, boleh lakukan aktiviti kering-kering pulak. Macam saya dulu, pada waktu malam, saya dan keluarga mertua melakukan aktiviti BBQ.  Kemudahan BBQ di Pulau Pangkor tersangatlah tiptop. Mana-mana tempat penginapan , semuanya menyediakan peralatan lengkap untuk aktiviti BBQ. Tak payah susah-susah nak bawa dari rumah. Cuma nak kena membakar sahaja.


Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
 Aktiviti BBQ

Di siang hari pula, boleh berjalan-jalan di sekitar Pulau Pangkor. Pelbagai tempat menarik yang boleh dikunjungi. Antaranya ialah Kilang Satay Fish dan Kilang Ikan Bilis. Nak shopping sekali di kilang-kilang ini pun boleh. Dah habis shopping boleh melawat Kilang Bot dan Taman Ku Lin Fung.

Yang paling menarik untuk dikunjungi ialah Kota Belanda sebab adalah tempat bersejarah. Kota ini adalah tapak peninggalan sejarah  dan dibina untuk pertahanan dari serangan lanun dan permberontakan oleh penduduk tempatan. Memang cantik sangat bergambar di Kota Belanda sebab berkonsepkan senibina lama Belanda.

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
 Kilang Satey Ikan

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi 
Taman Ku Lin Fung

Rindu Nak Bercuti Di Pulau Pangkor Lagi
Kota Belanda

Haiii..Bila recap semua ni,bertambah-tambahlah rindu kat Pulau Pangkor ni. Haruslah cepat-cepat plan percutian ke Pulau Pangkor ni kalau dah asyik berlegar-legar kat kepalaq iolss ni.haha. Next percutian di Pulau Pangkor nak menginap di Pangkor Laut Resort. Dengar cerita dari kenalan yang pernah overnight di Pangkor Laut Resort, semuanya berikan feedback yang bagus.

Saya apalagi kalau dah dengar review bagus mengenai Pangkor Laut Resort, saya sendiri pulak nak merasai sendiri pengalaman menginap di Pangkor Laut Resort. Kena tahu penginapan yang bagus akan menambahkan lagi kemanisan percutian.

Berita baik sekarang ini, ada laman web yang saya boleh membuat tempahan resort yang saya nak menginap, melaluinya. Laman web ini juga menawarkan harga-harga yang sangat menarik. Laman Web ini adalah tak lain tak bukan Traveloka. Hanya klik pangkor laut resort prices & deals, saya boleh terus booking Pangkor Laut Resort di laman web Traveloka, pada tarikh yang saya ingin menginap dengan harga yang terbaik.

Sekarang tempahan lagi cepat dan senang dilakukan sebab boleh melalui apps Traveloka di phone saya. Saya tidak akan miss mengunakan Traveloka setiap kali ingin mencari tempat penginapan untuk bercuti. Ini kerana Travelola tidak pernah gagal menawarkan harga yang terbaik dan memperolehi banyak faedah daripada Traveloka. Traveloka memang terbaik!

Share this:

, ,

CONVERSATION

19 comments:

  1. Pangkor laut dekat dgn kampung saya. Tempat cantik, sesuai nak tenangkan fikiran. Duk kl ni serabut sikit dgn jammed etc. Nice review!

    ReplyDelete
  2. Pangkor or langkawi mana lagi okey heee .. tp Pangkor macam best jugak ni bila baca entry .. fening2

    ReplyDelete
  3. Panggilan pulau dah memanggil-manggil untuk bercuti ke sini. Terima kasih atas perkongsian maklumat

    ReplyDelete
  4. Alaaa lama jugak dah tak pergi Pangkor, best kat sana sebab boleh beli makanan laut dengan harga murah.

    ReplyDelete
  5. Yeaa..memg best cuti dekat pulau pangkor..haritu cuti dengan family..semua aktiviti buat

    ReplyDelete
  6. bestnya pangkor, teringin nak pergi!

    ReplyDelete
  7. Sha dah lama tak pergi pangkor.. Tengok gambar Radhia nie rasa cam nak pergi jugalah..

    ReplyDelete
  8. x pernah pergi lg..rasa mcm nk pergi je sekarang

    ReplyDelete
  9. suka dengan aktivti-aktivti yang diadakan di pantai..

    ReplyDelete
  10. Bestnye pangkor. Terasa nak pergi lagi lah

    ReplyDelete
  11. Best yer pulau pangkor. Tak pernah sampai lagi pulau belah utara. Wishlist next year!

    ReplyDelete
  12. Tak pernah lagi singgah Pulau Pangkor. One day mesti singgah datang sini juga.

    ReplyDelete
  13. Besnya berjalan + holiday, bila la nak pergi vacay lagi

    ReplyDelete
  14. dah lama mrs pip tak pergi bercuti kat pulau sejak sejak dah ada anak ni .. rindu nak snorkeling dan diving ... hope ada rezeki nak ke pulau lagi before deliver 3rd baby ni....

    ReplyDelete
  15. belum pernah sampai lagi :(

    ReplyDelete
  16. Nice trips. Thanks for your sharing <3

    ReplyDelete
  17. Saya baru pergi Pangkor sekali je walaupun orang Perak hahaha. InsyaAllah lepas boleh terjah lagi. Serius pantai memang cantik, air pun jernih je

    ReplyDelete
  18. Pulau Pangkor cantik dan kita juga dapat relaks minda kita. Saya sangat suka dengan hotel yang saya tinggal di sana masa saya pergi pe Pangkor kerana ia ada cat dinding yang kreatif. Kawan saya juga memberikan perkhidmatan pengecatan seperti ini. Hubungi kami untuk maklumat lanjut! Thanks for your sharing!

    ReplyDelete
  19. Sy baru ja balik dr Pulau Manukan, Sabah.. huhu suasana pulau je mesti lawa kan.. kalau dapat berpeluang ke Pulau Pangkor sy harap dapat pi sana suatu hari nti..

    Btw.. sy blogwalking ya~ Nak klik iklan tak jumpa pula huhu

    ReplyDelete